Over email marketing

Over email marketing

In de laatste decennia heeft email marketing zich sterk ontwikkeld en is het uitgegroeid tot een van de belangrijkste instrumenten voor ondernemers en individuen om nieuwe klanten te winnen en te communiceren met bestaande klanten. Maar wat is de manier om emailmarketing zo effectief mogelijk te maken? Hoe zorg je dat jouw email eruit springt en wèl gelezen wordt? En nog belangrijker: hoe zorg je dat jouw e-mails euro’s opleveren?

Basistips voor emailmarketing

Verkoop een product. Voor iedereen die nog geen concreet product of dienst aanbiedt: denk bijvoorbeeld aan het verkopen van spullen, e-books, workshops of onlinecursussen. Wanneer je al een product of dienst verkoopt en je klantenkring graag wil uitbreiden met emailmarketing: het loont de moeite als je nadenkt over welke van je diensten of producten het meest geschikt zijn om online te verkopen en hoe je ze nog aantrekkelijker maakt voor nieuwe klanten. Denk aan een gratis introductie of proefles of het delen van een ervaring van één van je tevreden klanten.

Bouw een lijst op van mogelijk geïnteresseerde klanten. Deze lijst en het uitbreiden van je klantenkring is de belangrijkste voorwaarde voor succesvolle marketing via e-mails. Gebruik software of online tools zoals aweber of mailchimp om je lijst te structureren. Toon interesse in je klanten en probeer informatie over ze in te winnen. Afhankelijk van de hoeveelheid mensen op je lijst en van wat je aanbiedt is het handig om je lijst te segmenteren. Dit lijkt misschien veel werk, maar je zult uiteindelijk veel meer succes hebben als je mensen iets kan aanbieden wat bij ze past.

Zorg dat je vriendelijk, toegankelijk en bereikbaar bent. Succesvolle emailmarketing valt of staat met een goed klantcontact en jouw inzet als verkoper om je klanten te informeren. Het gaat om jouw relatie met (potentiële) klanten. Zorg er daarom voor dat je bereikbaar bent, beantwoord vragen en toon interesse.

Hoe schrijf je een email die eruit springt?

Het onderwerp van je email.De ontvanger van het bericht zal als eerste de afzender en de onderwerp regel scannen, en op basis daarvan in enkele seconden beslissen of hij/zij de mail opent. Houd dat in gedachten en probeer nieuwsgierigheid te wekken of de lezer aan het lachen te maken. Wek interesse, wees origineel en laat zien dat je de lezer iets te bieden hebt.

Duidelijke boodschap. Zorg dat jouw email een duidelijke boodschap heeft en focus je op een product of dienst tegelijk. Vermijd lange zinnen en lange stukken tekst. Wees duidelijk en laat de lezer zien wat er uniek is aan jouw aanbod.

De opmaak en creatief gebruik van foto’s of andere beelden. Onderschat niet het belang van de opmaak van jouw marketing email en het gebruik van kleuren en foto’s. Het is aangetoond dat mensen wanneer ze een email openen als eerst de beelden bekijken. Door een aantrekkelijke email die professioneel oogt maak je een goede indruk. Je kunt je eigen e-mails opmaken of software gebruiken zoals mailchimp.

E-mails zijn euro’s

Bestook je klanten niet dagelijks, maar zorg wel dat je je boodschap herhaalt. Marketing draait om herhaling. Denk niet dat mensen ongeïnteresseerd zijn als je geen reactie ontvangt op je eerste mail maar blijf op een vriendelijke manier je contacten benaderen en prikkelen.